På Børneliv forklares børns sociale liv
Børns udvikling har meget at gøre med, hvem de er sammen med, og hvilke lege samt legetøj de anvender. Du kan på www.borneliv.dk lære meget mere om, hvordan børn interagerer med hinanden både i forhold til dem selv og andre. Læs mere om Jørn Martin Steenholds forskning på siden, eller læs med herunder.
Steenhold gennemgår børns sociale viden
Social viden er det at kunne skelne følelser og sindsstemninger hos andre mennesker. Det er en vigtig faktor, der gør det lettere at samarbejde. Hos Børneliv er der beskrevet, hvad social viden egentlig er, og hvilke lege- og læringsmetoder kan bruges til børn. Det er de positive faktorer, der gør at enkelte mennesker og grupper har mulighed for at udvikle både frihed og lighed. Ifølge Børneliv starter politik allerede i familie og børnehave. Politik i denne sammenhæng er viden om, hvordan man skal behandle og respektere hinanden. Dette er en social moral, som bliver udviklet ved at være sammen med andre mennesker omkring både store og små hverdagsproblemer. Det er derfor væsentligt at have vaner og regler, når man er sammen med andre mennesker, der reflekterer, hvad der er rigtigt og forkert, men også hvad der er godt og ondt. Der er 10 forskellige lege- og læringskategorier, som giver social intelligens gennem leg og erfaring. De hedder sociale faktorer, menneskerettigheder, etnicitet, politiske faktorer, ansvar, økonomiske faktorer, menneskers behov, miljøfaktorer, moral og ansvar samt regler og normer.
Os-kloge børn elsker at indgå i mange fællesskaber
Jørn Martin Steenhold introducerer begrebet ”os-kloge”. De børn, der leger som ”os-kloge”, leger blandt andet, at de er lærere, præster, ledere osv. De udvikler sig til at forstå andre børn og voksne, så de kan fungere i samspil både demokratisk og socialt. Det, de har behov for, er at lytte, samtale, samarbejde, diskutere og dele deres erfaringer med andre. De elsker at kunne fremlægge deres ideer og skabe forståelse og sammenhæng. De elsker også at have mange venner og indgå i mange forskellige fællesskaber. De bliver gode til at lede og styre samt organisere i mange forskellige sammenhænge, samarbejde og påtage sig ansvar. Der er diskussion om, hvorvidt et enkelt menneske er født socialt eller ej. I vores samfund er de demokratiske og sociale processer udgangspunkt for, at samfundet kan fungere. Derfor er det nødvendigt med respekt for den enkelte, da alle er forskellige. Det er en læringsproces at udvikle sig til et socialt individ. Du kan lære meget mere om social viden på www.borneliv.dk, hvor Jørn Martin Steenhold har samlet forskningsmaterialer.