Kundesegmentering – forstå dine kunder

30. november 2021

Sidder du i en virksomhed, som ønsker du at øge sit potentiale? Leder du efter en måde at få større kendskab til jeres kunder på? Så bør du få foretaget en kundesegmentering.

Med en kundesegmentering har du mulighed for at forstå dine kunder og målgrupper, og på den måde kan du kommunikere det rette budskab på rette tid, sted og kanal. Dette kan være med til at realisere din virksomheds potentiale og øge omsætningen – og hvem ønsker ikke dette? Segmentering referer til kunsten at dele markeder eller kundedata i håndterbare segmenter ud fra forskellige variabler. Gennem kundesegmentering bliver kunden en synlig del af organisationen. Synligheden og forståelsen for kunden bidrager til flere afdelinger og funktioner, som kan være med til at støtte op om hele kunderejsen – fra idé til produkt, salg og markedsføring.

Hvis dette lyder som noget for dig, så finder du her mere information om kundesegmentering.

Datadrevet kundesegmentering

Når kundesegmentering er datadrevet, sikrer du både segmenteringens validitet og anvendelighed. Der er mange forskellige data, din segmentering kan baseres på. Det handler om at vælge det helt rigtige data – det data blend, der giver dig den indsigt, der driver din forretning frem. Derfor er det vigtigt, at de data, der anvendes, er relevante og skaber den viden om dine kunder, du har brug for. Hyppigst brugte variabler kan eksempelvis være adresse, alder, transaktioner, kundeservice, kundetilfredshed og meget mere.

Kundesegmentering med surveydata og eksterne data

Surverydata kan afdække dine kunders opfattelse af dig, deres holdning til dit produkt eller på anden vis afdække de behov, du forsøger at afdække. For at få en god kundesegmentering med surveydata er det vigtigt, at de segmenter, du bygger, kan kobles til din kundebase og til markedet. Du kan også bruge eksterne tredjepartsdata til din segmentering. Dette er den viden, du selv har om dine kunder. Hovedargumentet for at inddrage tredjepartsdata er, at de kan belyse dine kunders karakteristika, når de ikke er i dit univers. Der er altså masser af muligheder og måder at få lavet den perfekte kundesegmentering, og du kan med stor fordel tage fat i nogle, der ved lige præcis, hvordan det skal gøres korrekt.

Relateret Artikler

Madkonceptet leverer frokostordning til firmaer

Madkonceptet leverer frokostordning til firmaer

Madkonceptet er et kendt navn inden for catering i hovedstadsområdet og fortjener i den grad den positive opmærksomhed. Med et kvalitetsniveau der altid er over gennemsnittet samt mad, der bliver leveret med et smil og smager dejligt, er virksomheden en oplagt...

Krystal penduler er en af de ældste metoder til spådomskunst

Krystal penduler er en af de ældste metoder til spådomskunst

Krystal penduler er en af de ældste metoder til spådomskunst og forudsigelse i menneskets historie. I mange år har folk brugt krystal penduler i stedet for kompasser for at finde vej. Kunsten at bruge krystalpendler er en af verdens ældste opdagelser, og den er...

På Børneliv forklares børns sociale liv

På Børneliv forklares børns sociale liv

Børns udvikling har meget at gøre med, hvem de er sammen med, og hvilke lege samt legetøj de anvender. Du kan på www.borneliv.dk lære meget mere om, hvordan børn interagerer med hinanden både i forhold til dem selv og andre. Læs mere om Jørn Martin Steenholds...