Kundesegmentering – forstå dine kunder

30. november 2021

Reklame

Sponseret indlæg

Sidder du i en virksomhed, som ønsker du at øge sit potentiale? Leder du efter en måde at få større kendskab til jeres kunder på? Så bør du få foretaget en kundesegmentering.

Med en kundesegmentering har du mulighed for at forstå dine kunder og målgrupper, og på den måde kan du kommunikere det rette budskab på rette tid, sted og kanal. Dette kan være med til at realisere din virksomheds potentiale og øge omsætningen – og hvem ønsker ikke dette? Segmentering referer til kunsten at dele markeder eller kundedata i håndterbare segmenter ud fra forskellige variabler. Gennem kundesegmentering bliver kunden en synlig del af organisationen. Synligheden og forståelsen for kunden bidrager til flere afdelinger og funktioner, som kan være med til at støtte op om hele kunderejsen – fra idé til produkt, salg og markedsføring.

Hvis dette lyder som noget for dig, så finder du her mere information om kundesegmentering.

Datadrevet kundesegmentering

Når kundesegmentering er datadrevet, sikrer du både segmenteringens validitet og anvendelighed. Der er mange forskellige data, din segmentering kan baseres på. Det handler om at vælge det helt rigtige data – det data blend, der giver dig den indsigt, der driver din forretning frem. Derfor er det vigtigt, at de data, der anvendes, er relevante og skaber den viden om dine kunder, du har brug for. Hyppigst brugte variabler kan eksempelvis være adresse, alder, transaktioner, kundeservice, kundetilfredshed og meget mere.

Kundesegmentering med surveydata og eksterne data

Surverydata kan afdække dine kunders opfattelse af dig, deres holdning til dit produkt eller på anden vis afdække de behov, du forsøger at afdække. For at få en god kundesegmentering med surveydata er det vigtigt, at de segmenter, du bygger, kan kobles til din kundebase og til markedet. Du kan også bruge eksterne tredjepartsdata til din segmentering. Dette er den viden, du selv har om dine kunder. Hovedargumentet for at inddrage tredjepartsdata er, at de kan belyse dine kunders karakteristika, når de ikke er i dit univers. Der er altså masser af muligheder og måder at få lavet den perfekte kundesegmentering, og du kan med stor fordel tage fat i nogle, der ved lige præcis, hvordan det skal gøres korrekt.

Relateret Artikler

Vikteam kan hjælpe dig med at dit drømme vikarjob

Vikteam kan hjælpe dig med at dit drømme vikarjob

Er du frisk på udfordringer, og tør at komme ud af din komfort zone, så skal du blot lytte med her. Vikteam vil nemlig give din en unik mulighed for at blive lægevikar. Dette er et job, hvor du vil blive udfordret, og og opleve en helt ny verden. Du vil opleve utrolig...

Hvad er en SEO-tekst egentlig?

Hvad er en SEO-tekst egentlig?

I denne artikel får du nærmest en guide til hvordan du tænker hele konceptet omkring SEO kan inkorporeres i dine tekster. Men hvad er en SEO-tekst? Det hele giver egentlig lidt sig selv. SEO og content går meget hånd i hånd. Uden den rigtige content, som er...

Køb måltidskasse – Spar en masse tid

Køb måltidskasse – Spar en masse tid

Har du i et stykke tid følt at du ikke har haft overskud til at lave mad eller ønsker du bare at få en sundere livsstil? Så er du med sikkerhed kommet til det helt rigtige sted. Køb måltidskasse gør det nemt for dig, der i forvejen har en rigtig travl hverdag, du får...